..::AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM::..

Isnin, 11 Januari 2010

Amanah yang selalu dilupakan...... alpakah kita...

1.  Tugas adalah amanah

 
Hadis riwayat Imam BukhariNabi bersabda "apabila amanah diabaikan orang,tunggulah waktu kehancuran hari kiamat. "seorang lelaki bertanya kepada Nabi,"bagaimanakah amanah diabaikan? "jawab Nabi, "apabila sesuatu urusan diserahkn kepada yg bukan ahlinya, tunggulah kehancuran(hari kiamat).

2. Memilih kawan juga adalah amanah
Imam TirmiziNabi bersabda yang bermaksud,"manusia mengikut agama kawannya,maka hendaklah diperhatikan orang yg hendak dijadikn kawan kamu."

3. Memilih pasangan hidup juga adalah amanah

Imam Bukhari dan Muslim Nabi bersabda,"pilihlah(wanita) dari kalangan yg baik agamanya nescaya kamu akan selamat."
 
Imam Tirmizi Nabi bersabda,"jika(lelaki)yang dtg meminang itu seorang yg kamu redai agama dan akhlaknya(terimalah)dan kahwilah dia."

4. Memilih pemimpin juga adalah amanah.

Surah al-Baqarah ayat 124
Allah berfirman yg bermaksud,"berkata Allah(kepada Ibrahim),"sesungguhnya Allah akan menjadikn kamu imam(pemimpin)utk manusia,"berkata Ibrahim,"dan juga dari keturunanku."(berfirman Allah),"janji Ku tidak akan diberikn kpd mereka yg zalim".
 
Imam al-Hakim meriwayatkanNabi  bersabda yang bermaksud,"sesiapa yg mempunyai kuasa berhubung dgn urusan kaum muslimin lalu dia memberikn sesuatu tugas kepada seseorang sedangkn die megetahui ada yg lebih baik drpd orang itu,dia mengkhianati Allah,rasulnya dan kaum muslimin."


5. Berdakwah juga amanah

i
Riwayat Imam TirmiziNabi bersabda,"Demi Allah hendaklah kamu mengajak kpd makruf dana hendaklah mencegah mungkar dan jika ini tidak dilakukan, akan datanglah kpdmu balasan berbenutk seksaan drpd Allah dlm masa yg terdekat dan ketika itu kamu semua berdoa sedangkan Allah tidak akan mengabulkn doa-doa kamu.

6. Mendidik keluarga ke arah kebaikkan adalah amanah

Surah at-Tahrim ayat 6
Firman Allah yg bermaksud,"wahai mereka yg beriman,peliharalah keluarga kamu dr seksaan api neraka.
.,
Imam Tirmizi meriwayatknSabda Nabi yg bermaksud,"tidak ada pemberian yg diberikan oleh seseorang ayah kpd anaknya yg lebih utama drpd adab yg mulia.

7. Menegak Agama Islam sepenuhnya adalah amanah

Dlm surah al-baqarah ayat 108,
Allah berfirman yg brmksd ,"wahai mereka yg beriman,masuklah kamu ke dlm islam secara keseluruhan dan jgn lah kamu turut langkah syaitan. Syaitan merupakan musuh yg nyata bagi kamu."

8. Menuntut ilmu juga adalah amanah

Mengikut Imam Ibn Majah
Nabi bersabda,"menuntut ilmu adalah 1 perkara yg diwajibkn ke atas setiap muslim."
Imam Bukhari dan Muslim,Nabi bersabda,"manusia ibarat lombong emas dan perak,mereka yg baik pada masa jahiliah akan menjadi baik dlm Islam apabila mereka mempunyai kefahaman yg mantap."

0 ulasan:

Catat Ulasan

Terangi Hatimu Dengan Kalamullah