..::AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM::..

Selasa, 28 Julai 2009

FATAH Dapat US 200 Juta dari Amerika Syarikat


Pemerintahan Autoriti Palestin pimpinan Presiden Mahmoud Abbas mendapat suntikan dana segar dari sekutunya, AS sebesar 200 juta dollar AS. Menurut Menteri Luar AS Hillary Clinton, dana itu disalurkan secara langsung sebagai bantuan untuk memenuhi keperluan mendesak pemerintahan Abbas.

Dana segar itu kata Hillary, merupakan paket bantuan dari negara-negara penyumbang yang menyatakan komitmen bantuannya pada pada pemerintahan Abbas bulan Mac lalu. Clinton menambahkan, dana itu juga sehagian dari bantuan pemerintah AS untuk menjaga perdamaian di Timur Tengah dan merupakan bantuan yang penting untuk mereformasi kembali autoriti Palestina. Menteri Luar AS itu meminta agar dana bantuan digunakan dengan bertanggung jawab dan telus.


Sementara itu, Perdana Menteri Palestin pilihan Abbas, Salam Fayyad menyatakan bahawa dana segar bantuan AS itu akan dimanfaatkan untuk mengatasi krisis hutang pemerintahannya, terutama untuk memenuhi keperluan warga Palestin di Tebing Barat.

"Dana sebesar itu sebenarnya tidak cukup untuk menutup defisit anggaran autoriti Palestin sebesar 1.45 billion dollar untuk tahun 2009, kerana pemasukan autoriti Palestin hanya sebesar 606 juta dollar AS," kata Fayyad.

Di sisi lain, pemerintahan autoriti Palestin yang dipimpin Abbas dicurigai telah banyak melakukan penyelewengan wang negara dan Hamas pernah membongkar tindak korupsi yang dilakukan para pejabat pemerintahan Palestin dari Fatah dengan bukti sejumlah dokumen.

Tahun 2007 lalu, sesaat setelah berhasil menguasai Gaza, Hamas memperolehi sekurang-kurangnya 40 dokumen yang membuktikan maraknya korupsi dan nepotisme yang dilakukan para pegawai FATAH. Berdasarkan dokumen tersebut diketahui, bahawa pejabat Fatah dan PLO telah menggunakan wang milik rakyat Palestin untuk melancong ke luar negeri, membiayai anak-anak mereka di luar negeri, masuk ke rekening peribadi, membeli hadiah-hadiah mahal untuk para pegawai keamanan PLO dan biaya pengubatan mereka.

Menurut pegawai senior Hamas, Mahmoud Zahar, para pegawai Fatah dan pasukan keamanannya juga bebas menerima rasuah, melakukan perniagaan penyeludupan termasuklah narkotik

0 ulasan:

Catat Ulasan

Terangi Hatimu Dengan Kalamullah