..::AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM::..

Khamis, 8 Oktober 2009

Salam Lebaran Buat Semua

<

Suasana... raya saya dan anak2... pada tahun nie.... saya x beraya sangat sebab sakit pada hari raya pertama... sampai takleh nak bangun sembahyang raya... x leh nak bayang betapa pilunya perasaan ini....

Assalamualaikum, dah lama rasanya x menulis nie,.... rasa macam dah kematu tangan nak sentuh key pad..... nie.... ape-ape pun rasanya masih belum terlambat untuk saya dan keluarga mengucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin...

kalau nak diceritakan kisah, memang banyak sangat... tapi biarlah ia menjadi kenangan... yang penting... usaha jitu ke arah mendepani hari yang mendatang. buat masa sekarang nie... saya disibukkan dengan kerja2 wajib saya di sekolah... disamping kerja-kerja yang dibebani disetiap bahu seorang guru..., bukan hanya mengajar, malahan semua kerja perlu arif, kalau tak kita akan ketingggalan... kalau x ketinggalan pun kita akan di marah oleh bos atau orang atasan... biasalah kerjakan!!!... kalau x, x payah kerja...

kini saya sedang menpersiapkan surau An Najah, untuk persiapan Hari Qualiti peringkat Mersing.... surau sekolah saya tu, baru... jadi banyaklah benda yang perlu saya lakukan... daripada zero.... nak jadikan biar cantik.... lebih2 lagi masa pemantauan dah hampir sangat... maka naik biol kepala saya dibuatnya.....

tapi, ala kulli halnya... semuanya berjalan seperti yang diaturkan.... sekadar kemampuan saya dah lakukan... yang menentukan baik dan buruknya hanyalah Allah... kita tidak mengharapkan aper2 balasan kecuali keredhaan Allah swt. itu yang paling penting.... selaku pekerja, yang perlu kita sentiasa jaga dan ingat, ialah.... AMANAH... selagi kita berpegang kepada prinsip amanah ini.... insya Alllah rezeki yang kita perolehi akan berkat untuk dituai oleh keluarga kita nanti...

Doakanlah semoga, surau SKTL nanti akan mendapat kedudukan yang terbaik nanti.... nie yang saya x nak masuk bertanding nieh!.. kalau masuk bertanding.... pasti nak menang jer.... kalau kalah.... lukalah hati sket..... biasalah tu.... adat dalam bertanding, ader yang menang dan ader yang kalah.....

<

nie lah keaadaan surau saya yang x beraper... sekarang nie...dalam proses tu... touch up... semoga nampak lagi gah dan cantikkkkk......


sedikit seruan dakwah dariku.... sempena dengan perginya Ramagdhan yang mulia... kini syawal pun dah nak berlabuh.... sebagaimana yang kita ketahui dalam bulan syawal nie pun kita masih digalakkan untuk berpuasa.... bukan puasa ari raya.... tapi lepas rayalah iaitu puasa 6..... dalam hari yang berbaki 10 ari syawal nie... marilah kita sama-sama untuk mengejar kelebihan yang ader dalam bulan syawal... moga2 puasa kita pada bulan ini boleh menampung... kekuarangan yang ader pada bulan Ramadhan yang telah berlalu.....

Abu Ayyub Al-Anshari RA meriwayatkan, Nabi SAW bersabda bermaksud :
"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan(puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun . (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa'i, meriwayatkan dari Tsauban, Nabi SAW bersabda:
"Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan,sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh." (Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam "Shahih" mereka.)

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan lantas disambung dengan enam hari dibulan Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun. " (HR. Al-Bazzar) (Al Mundziri berkata: "Salah satu sanad yang beliau miliki adalah shahih.")

berdasarkan kepada beberapa hadis yang saya, bawakan tadi... maka jelaslah kepada kita... akan galakkan untuk melakukan puasa sunat 6 dibulan Syawal... dalam kita bergembira dihari raya ingatlah pada yang tiada.... dan memerlukan... elakkan daripada membazir....dan secara tidak sengaja melakukan perkara yang membawa kemaksiatkan kepada Allah, nauzubillah..... raya...raya jugak..... ibadah jangan lupa.... marhaban tak ingat... samapai satu hari marhaban..... tapi x paham satu patahpun.... yang dia marhabankan.... jadi..... ingat2lah..... semoga Allah meredhai setiap amalan baik yang kita buat... isya Allah... salam Lebaran daripada saya sekeluarga..... buat semua warga SKTL, SKLM dan kaum kerabat... serta semua para pembaca yang suci folllow blog.... semoga kita mendapat kebaikan yang banyak daripadanya... insy Allah.... ila liqa'... maasalamah.....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Terangi Hatimu Dengan Kalamullah