..::AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM::..

Selasa, 27 Oktober 2009

Jambatan Runtuh: Akibat Lompatan Mau



“Payah kontraktor kena jawab, ini bukan holocaust, ini negligence!”

Itu antara komen dilontarkan beberapa penduduk tempatan di lokasi kejadian jambatan gantung runtuh di Sungai Kampar, Kuala Dipang, Perak pada jam 10.30 malam tadi. Saya tiba di tempat kejadian pada pukul 6 pagi dan meninjau konkrit jambatan terbongkar dan tercabut dari lokasi tapak asal. Menariknya, jambatan terbabit dilaporkan siap dibina 2 minggu lalu.

Persoalannya, adakah tragedi itu berlaku akibat perbuatan beberapa pelajar sekolah menyertai Kem 1 Malaysia didakwa sesetengah pihak melompat-lompat semasa melintasi jambatan? Jika dakwaan itu benar, pasukan khas bakal ditubuhkan berikutan arahan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin harus menyiasat struktur jambatan secara teliti. Pelik dan ajaib, masakan lompatan beberapa pelajar berusia 12 tahun mampu meruntuhkan jambatan.

Sewaktu entry ini ditulis, hanya satu mayat pelajar berketurunan India, N. Dina Deve, 12 tahun, ditemui pada jam 8.30 pagi tadi kurang 1 kilometer dari lokasi kejadian. Dua lagi mangsa masih dilaporkan hilang, operasi mencari dan menyelamat dipantau dan dikendalikan lebih 250 pegawai dan kakitangan 10 agensi kerajaan masih diteruskan.

298 pelajar dari 65 sekolah di Daerah Kinta Selatan menyertai kem di Pusat Kolokium, Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan, Kuala Dipang bermula semalam dan sepatutnya berakhir Khamis ini.

“Dia anak pertama saya, banyak pandai, dia mahu jadi doktor,” kata bapa berusia 37 tahun.

Dia dan isteri menetap di Puchong, Selangor dimaklumkan berhubung musibah menimpa pada jam 11.30 malam sebelum bergegas ke Kampar.

“Anak saya tinggal dengan saudara di Gopeng sebab dia sekolah sana. Saya sudah jumpa sekolah baharu untuk dia di Puchong. Saya doa sama tuhan, anak saya selamat. Masa dia hendak pergi kem ini, dia jumpa saya, salam. Dia cakap, papa selamat berkerja, sebelum saya balik ke Puchong,” tambahnya sedih.

Dia kemudian menunjukkan gambar anaknya dirakam menggunakan kamera telefon bimbit. Comel, berseragam sekolah, tersenyum, rambut berikat pony tail

“Kalau anak tidak jumpa?,” soal saya.

“Mesti jumpa, saya dapat rasa. Anak saya kena jumpa, dia mesti selamat. Saya ada 3 anak, dia, adik dia 11 tahun dan 1 tahun, semua perempuan tetapi saya paling sayang dia, ” katanya sambil menyapu airmata mengalir di pipi.

Ibu mangsa gagal menahan sebak, menangis teresak-esak sambil ditenangkan ahli keluarga berdiri berhampiran saya.

Setakat ini anak sulung mereka antara 2 pelajar dilaporkan masih hilang. Kerja mencari mangsa dijalankan pasukan Bomba dan Penyelamat Perak dibantu penyelam Vat 69 sukar berikutan arus sungai deras. Hemat saya, kebarangkalian pelajar itu selamat, tipis.

Pada awal kejadian, 22 pelajar dilaporkan hanyut dibawa arus air dianggarkan sedalam 2 meter. Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berada di tempat kejadian kemudian mengesahkan 19 pelajar terselamat.

“Pagi tadi berlaku pergaduhan di antara keluarga mangsa dan pihak penganjur kem, bertumbuk dengarnya,” bisik lelaki menghampiri saya.

Saya hanya mendiamkan diri. Namun hati kecil saya berbisik, pelbagai aspek berhubung pembinaan struktur jambatan akan dipersoalkan dalam tempoh terdekat.

Justeru, saya yakin ada pihak bakal sukar tidur malam.

Sumber dari : Mazidul Akmal Sidik



0 ulasan:

Catat Ulasan

Terangi Hatimu Dengan Kalamullah