..::AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM::..

Rabu, 19 Ogos 2009

Ramadhan Dekat Dihati.....

Assalamualaikum,

lama dah rasonyo ambo x menulis, dok asyik petik, pas tu paste, petik pas tu paste.... dah penat jugok rasonya... ingin jugak ambo sekali sekala melemparkan rasa hati ini... yang kadang2 gembira... kadang2 sedih... kadang2... x der perasaan... kadang2 perasaan berbaur... kadang2 persaan x dapat dikesan apakah perasaaan nie... tapi x per yang penting.... perjuangan perlu teruskan...

Kita kini... diselubungi dengan pelbagai isu dan masalah dunia yang x berkesudahan.... dengan kerenah kerjanya.... dengan kerenah keluarganya dan pelbagai kerenah untuk menguji jiwa seorang hamba Allah....

Pada saat kita sedang menghampiri bulan ramadhan ini... teringat lak ambo..kisah2 maso ambo belajar kat timur tengah dulu... betapo kenangan berpuasa dan berhari rayo dinegara orang adalah kenangan yang amat berharga... yang tiada dijual dipasar malam, atau dipasar raya... suasana sambutan ramadhan di sana lebih meriah daripada sambutan raya,berbeza dengan suasana sambutan dinegara kita, belum sempat berpuasa dah bunyi lagu rasa.... baju raya dah siap sebulan lepas.... siap berdodon-dodon lagi satu keluarga... itulah antara perbezaaan yang ketara.

sambutan Ramadhan di Mesir bagi saya amat dirasai, dengan suasana perhiasan di Masjid2 untuk memyambut tetamu Allah datang menunaikan solat terawih, dengan bertambahnya majlis2 ilmu, dengan bertambahnya... Maaidah Ar Rahman( Jamuan orang berbuka puasa) masjid2 dihias dengan lampu yang berkelip2 bak sambutan hari kemerdekaan atau sambutan hari keputraan raja.... ini kurang berlaku di negara kita... tapi biasalahkan... lain tempat lain caranya.....

dimasjid-masjid pada setiap malam ramadhan dipenuhi oleh tetamu Allah, sehinggalah pada malam terakhir bulan ramadhan... lagi nak akhir ramadhan lagi ramai jemaah, realitinya di sini, bukan ambo nak mengata, kalo dikampong2 atau ladang2 pada pertama alhamdulillah dapatlah 2,3 saf.... hampir2 dah nak akhir ramadhan nak satu saf pun susah... itu kat ambo punya kawasanlah, x tahulah pulak kawasan yang lain... kita mendoakan semoga ramadhan tahun ini adalah ramadhan yang terbaik buat kita berbading dengan ramadhan yang telah lalu....

setelah kepulangan ambo ke tanah air ambo nie.... dulu ambo belajar dah jauh... kini ambo kerja pun,... Allah masih uji ambo dengan berjauhan jugak dengan anok dan isteri ambo.... dugaaan, itulah ujian yang yang amat berat terpikul dibahu ambo kini... bilo difikirkan... orang sedang enak berbuka bersama keluarga... ambo bersendirian bertemankan insan senasib dengan ambo... anak dan isteri sentiasa berjauhan... ambo berdoa semoga Allah menguatkan semangat ambo... untuk menghadapi semua ujian ini.... ramadhan kali ini jugak.. ambo terpaksa berjauhan dengan keluarga, tapi pada ramadhan kali ini bersyukur sebab pada awal ramadhan selama seminggu, ambo dapat berpuasa disamping anak dan isteri tercinta......

pada entry kali ni gak ambo nak ulas serba sedikit mengenai dengan isu2 panas yang sedang hangat diperkatakan lonie.... dalam keadaan dunia kita hari ini.... manusia memandang keduniaan terlalu tinggi sehingga sanggup mengabaikan akhirat untuk kemanisan dunia buat sementara.... seolah2 kini kalau kita perhatikan.... hiburan terlalu melampau mengelilingi dan mengikat kita sehingga kebaikan yang ada terhijab daripada terlakukan oleh kita....

kemampuan untuk individu tertentu untuk bercakap mengenai sesuatu isu penting, sudah tidak dipedulikan lag, siapa mereka, apakah kelayakan mereka, apakah kepakaran... sesiapa sahaja boleh bercakap mengikut sedap dan akal mereka tanpa merujuk kepada mereka yang ahlinya.... x kiralah bab agama ke, politik ke, kewangan ke, dan apa lagilah banyak sangat... yang ambo amat terkilan tersangat-sangatnya... pengulas2 yang x bertauliah dan x berautoriti dalam isu berkaitan agama... masya Allah... sampaikan minah jambul merah.... yang pakai seksipun... boleh mengeluarkan kata... menghukum ulama' dengan sewenang-wenangnya.., kato ulam, nie x patulah, x terbukalah, ulama' politiklah, ulama' jahatlah, macam2 lagi. ulasan orang yang macam nielah yanag akan diwar-warkan oleh media....perkara ini amat sedih sekali...., inilah antara tanda-tanda akhir zaman, apabila orang yang bukan ahli becakap bab agama lebih diambil pakai daripada kata-kata orang yang ahlinya.

ramai orang sekarang yang mengaku Islam tetapi... kelakuan dan jalan hidup tidak seperti Islam langsung... tapi kalau becakap mengalahkan ulama', inilah sepatutnya diserapkan dan ditekankan oleh pemerintah.... bukannya terlalu mementingkan kepada kedunia semata2... ambo bukan nak mengato orang lain... tetapi anak didik ambo sendiri... sudah berkali2 ambo cuba terapkan nilai2 murni dalam diri mereka.... namun hakikat.... media massa lebih memainkan peranan diluar... mereka lebih lama berada diluar dari disekolah... bayangkanlah... masa untuk diterapkan nilai islam disekolah kini hanya 3 jam jer seminggu.... pada masa lain.. aper yang mereka buat... entahlah... kalu difikirkan masalah kebejatan akhlak muda-muda sekarang ambo amat risau sekali, bagaimana lah keadaan pada masa akan datang.... semoga Allah maerahmati kita insya Allah.... cukupalh ambo.... penat dah.... lain kali ambo... kecek lagi... kecek banyok pun x guna bukan ore baco punn....

Selamat berpuasa dan selamat bercuti semester ke 2

3 ulasan:

abu muhammad berkata...

assalamualaikum
kawe lebih berkenan bila demo menulis daripada petik. tulisan demo itulah hati demo walau pun jjiwa, jjiwa gi la. kan rajin menulis dulu (tulis surat..he he)....really teringatkan karnafah, solat terawih masjid al-azhar, masjid nur, maidah rahman, toursyi....

azieda11 berkata...

betulah lik, tapi masalahnya lonie, otak kerap sangat sumbat...ekekek.. sebab dok jauh ngan keluarga... tapi lik ambo suka baco tulisan demo... bestlah... jangan lupa selalu update blog... kalau ader, member lain royat ko ambo leh... kita sama-sama belayar... Salam Ramadhan dari ambo dan keluarga....

abu muhammad berkata...

he he he
bahasa blog takleh serupa bahasa sms. hak sms tu dgn ore tertentu especially anak murid ustaz wi tok bomoh jah.. he he..
kim salam ko aziz teluk lipat n sedi imah

Catat Ulasan

Terangi Hatimu Dengan Kalamullah